Suositeltu

Om språkkursen

Här berättar eleverna om sin språkkurs i Kvarnbo, Saltvik.

Kursen är en del av Pohjola-Nordens ungdomsverksamhet. Deltagarna, som är sammanlagt 28, kommer från hela Finland och lärarna på kursen, Heli och Sonja, kommer från Kuopio. Språkkursen är ett slags stipendium för elever som visat sitt intresse för svenska

Det är fråga om en intensivkurs där deltagarna har möjligheten att förbättra speciellt sina muntliga kunskaper i svenska, bekanta sig med åländsk kultur och på så vis stärka sin nordiska identitet. Kursen är avsedd för finskspråkiga gymnasister. En bra kandidat har viljan att kommunicera på svenska samt umgås gärna och aktivt i grupp. Kandidaten kommer också bra överens med nya människor och klarar sig i obekanta situationer.

Stipendiet omfattar undervisning, alla resor, logi och fritidsaktiviteter. Inkvarteringen sker på ett vandrarhem där deltagarna delar rum. Varje gymnasium kan ansöka om stipendium för en elev per år. Vid beviljandet av stipendier ges företräde åt de skolor som inte deltagit i föregående utdelning. Sammanlagt beviljas varje år stipendier åt 30 elever.

OBS! Saltvik passar inte djurallergiker.

Om Pohjola-Norden

Pohjola-Norden är en politiskt obunden förening vars syfte är att främja det nordiska i Finland. Den har systerföreningar i de andra nordiska länderna, och de samarbetar för att knyta kontakter mellan människorna i Norden.

Föreningen arbetar också på officiellt plan inom politiken. Konkreta resultat som har nåtts är t.ex. passunionen, den gemensamma arbetsmarknaden och det nordiska miljömärket.

Pohjola-Norden har alltid betonat arbete med ungdomar. Jag träffade på bussen en äldre herr som hade varit som stipendiat redan 1958. Jag själv har i min tid varit stipendiat 1989. (Läraren Heli skriver).

Pohjola-Norden har också en ungdomsförbund, Pohjola-Nordenin nuorisoliitto, som är aktiv på flera orter i Finland.

Blev du intresserad? Bli medlem! Mera information hittar du på båda inhemska språken på sidan www.pohjola-norden.fi

Den första morgonen

Dagen började tidigt när vi träffades i Viking Line terminalen klockan 7.45. Alla hade kommit från olika städer i Finland. Våra grupplärare Heli och Sonja välkomnade oss och delade båtbiljetter. Först tog vi vårt bagage till hytter och sen hade vi fritid. Klockan 10 träffade vi i konferensrummet och dela i två grupper. Som par introducerade vi varandra till andra. Alla var redan hungriga när vi gick till  lunchbuffet. Maten var smaklig och alla blev mätta. Ganska snart efter lunchen anlände båten till Mariehamn där Pohjola Nordens verksamhetsledare Bror Myllykoski väntade på oss. Vi åkte buss i cirka 30 minuter och stoppade på S-market i Godby. Sedan kom vi framme till Saltvik Bed&Breakfast och bosatte oss i en gammal husmodersskola.

Bilden från båtens däck
Choklad och vaniljglass med chokladsås och marshmallows från buffet
Vår lägenhet den här veckan

Milja&Alisa

Den första kvällen

Hejsan!

När vi hade kommit, hade vi en cykelrundtur i närområden. Vi kollade var skolan och stranden ligger. Tyvärr hade vi inte någon vandring med guide, men vi ska ha den senare på veckan.

Före middagen hade vi lite fritid. Några cyklade i närområdet och andra stannade i Saltvik B&B. Området är jättevackert!

På middagen lärde vi känna Tina, som är vår husmoder den här veckan. Hon och hennes assistenter hade lagat oss läcker mat.

Efter middagen hade vi en fri kväll. Vi lärde känna varandra och hade roligt tillsammans i olika grupper, med flera eller färre personer. Vi badade, spelade och bara kopplade av.

I morgon börjar vi med lektionerna.

På stranden

Hejdå och vi ses!

Riina och Venla M.

Tisdag #1

Vi vaknade upp circa klockan åtta och åt frukost. Till frukost fanns det bland annat gröt, bröd, yoghurt och kaffe. Efter frukosten cyklade vi till skolan. Vi hade vår första lektion på den här kursen. Till exempel upprepade vi grammatik och tittade på nyheter på svenska. Vid ett tiden åt vi lunch. Till lunch var pasta carbonara. Det var jätteläckert! Efter lunchen kom vi tillbaka till skolan eftersom vi hade två lektioner kvar.

Den andra kvällen 30.7.2019

På eftermiddagen lagade grupp 2 mat och grupp 1 hade fritid så dom besökte Taffelfabrikens lilla butik. Vädret var vackert, solen sken men det var också blåsigt.

Grupp 2 lagade kycklingsås, ris och kladdkaka.

Dukningen såg bra ut!

Kladdkakan var jättebra ❤

Grupp 1 besökte Taffelbutiken bredvid fabriken.

Efter middagen berättade Nordjobbare om sina erfarenheter. På kvällen spelade vi olika spel tillsammans och sen lade vi oss. Dagen gick snabt men det var en rolig dag.

Onsdag den 31 juli 2019

Idag var den tredje dagen av vår språkkurs. Onsdag var lika som tisdag. Vi åt frukost tillsammans och cycklade till skolan. Elever hade mera energi än igår och vi orkade bättre. Idag fick vi besöka grundskolans bibliotek. Vi läste böcker på lektionen  och många av oss tog en bok hem. Vi tycker att man lär sig språk bäst genom att läsa.

På lunchen åt vi lax och potatissalad. Efter lunchen hade vi lite undervisning på skolan. Vi fick smakliga glass för mellanmål. Klockan 16:30 Grupp 2 åkte till Taffels fabrik medan Grupp 1 kockade middag för alla.

Det var en trevlig dag!

Den tredje kvällen

Hejsan alla!

Idag hade vi en väldigt skön dag och kväll. Den ena gruppen lagade mat medan den andra gruppen hade lite fritid. Vi hade en tacobuffét. Till efterrätt hade vi glass med blåbär- och rabarberpaj. Som vanligt, var maten jätteläckert!

Vi hade också en besökare här hos oss. Hon heter Kathi Salokoski som höll ett föredrag om Åland. Hon berättade mycket om kulturen och livsstilen här. Vi hade också en chans att ställa frågor till henne och det uppskattades. Det var intressant att höra skillnaden mellan den finska och den ålandska kulturen.

Ännu en gång, ett stort tack till Kathi Salokoski!

Hälsningar från Khang och Kreetta

Nordjobb – upplev Norden!

Du som är 18-30 år och medborgare i ett land i Norden eller EU kan söka jobb via Nordjobb. Som finländare kan du få arbete t.ex. på Åland, i Sverige, Norge och Danmark. Du bör ha tillräckliga kunskaper i svenska, danska eller norska.

Nordjobb erbjuder dig sommarjobb inom flera olika branscher och fritidsaktiviteter med andra nordjobbare. Organisationen hjälper dig också att hitta bostad.

Blev du intresserad? Läs mer: http://www.nordjobb.org

Nordjobbare och deras handledare besökte kursen och berättade oss om möjligheterna på Åland.

Mariehamn #1

torsdag 1.8.

På morgonen vaknade vi tidigt eftersom vi behövde gå till busshållplatsen. Vi var där redan klockan åtta.

Här väntar vi på bussen.

Bussresan till Mariehamn tog ungefär 45 minuter.

Där promenerade vi till Nya Ålands kontor. Nya Åland är en åländsk tidning.

En av Nya Ålands journalister gav oss en runda i redaktionen.

Efter turen gav tre av oss en intervju för tidningen. Vi berättade om vår språkkurs, varför vi vill lära oss svenska och vad vi tyckte om Åland.

Sedan hade vi fritid i Mariehamn. Några fikade och några shoppade. Många besökte en mysig loppis och kanske köpte något.

Efter fritiden gick hela gruppen till Restaurang Arkipelag, där åt vi lunch med Ålands landshövding Peter Lindbäck.

Landshövdingen berättade för oss av Ålands historia och samhälle. Vi fick veta till exempel varför Åland är demilitariserat och varför det finns så få arbetslösa människor på Åland.

Här är vi tillsammans med landshövdingen.

Med glada hälsningar från Sol och Lauri 🙂

Mariehamn #2

Efter lunchen med landshövdingen gick vi till självstyrelsegården som är Ålands parlament. Vi hade en guide som berättade oss hur saker görs på Åland. Där stiftar ålänningarna lagar om sina inre saker, till exempel budget, undervisning, kultur, hälso- och sjukvård, miljö och polis. Byggnaden ligger i Mariehamns centrum.

Sen fick vi fritid på stan. Vi också hade en uppgift att intervjua folk, antingen ålänningar eller turister/invandrare. Det var jättekul och ganska spännande men alla vågade fråga någonting 😉 Efter det fikade, shoppade och gick vi att se Mariehamn. Till exempel gick några av oss till museet.

Dagen var solig och vacker men alla var lite trötta när vi kom tillbaka till Saltvik. Hoppas att vi sover gott i natt!

Puss & kram! Henna och Viivi

Design a site like this with WordPress.com